بازیپردازی و بازاریابی دیجیتال
بازیپردازی مفهومی نسبتا جدید است که از عناصر و مکانیسم های بازی در زمینه های غیر بازی استفاده می کند تا نه تنها بهرهوری کاربر را افزایش داده، بلکه به عنوان یک پلتفرم دیجیتال موفق نیز عمل کند. گارتنر، یک شرکت تحقیقاتی تکنولوژی، تخمین زده است که در آخر امسال، 70 درصد از 2000 شرکت بزرگ جهانی بازیپردازی را به خدمت خواهند گرفت.
بازیپردازی تماما در مورد مشوق و رقابت است. اپلیکیشن ها یا دیگر پلتفرم ها می توانند تمایل طبیعی مصرف کننده به کسب پیروزی، مقام، ابراز وجود و رسیدن به نتیجه قطعی را متوجه شده و در عین حال، محصول خود را بازاریابی و به مصرف کننده در طول مسیر کمک کنند. گرچه اخیرا برای بازیپردازی تبلیغات غلوآمیزی انجام شده است، اما هنوز هم یکی از تِرِندهای ارزشمندی است که پیش بینی شده در پنج سال آینده نتایج چشمگیری خواهد داشت.
در مرکز راهبرد بازیپردازی، پاداش قرار دارد. اینکه پاداش ها عینی و ملموس باشند اهمیتی ندارد. کاربرانی که کار خاصی را انجام دهند امتیاز، درجه یا پول مجازی می گیرند و یا به مرحله بعد می روند. سپس این افراد می توانند با افتخار و صدای بلند در پلتفرم های مختلف اجتماعی دستاوردهای خود را به نمایش بگذارند. یکی دیگر از مشوق های اصلی کاربران، نمایش کارهای انجام شده یا صفحه امتیازات است؛ زیرا توانایی رقابت در برابر دیگر کاربران برای رسیدن به بالاترین رتبه حس رقابت را در کاربر افزایش می دهد.
برای رسیدن به موفقیت در یک اپلیکیشن بازیپردازی باید از سه عامل اصلی زیر استفاده شود:
انگیزه:
تعادل مناسب میان پاداش های درونی و بیرونی یکی از عوامل اصلی موفقیت یک اپلیکیشن است. انگیزه بیرونی شامل پاداش هایی می شود که کاربران در خارج از محیط اپلیکیشن دریافت می کنند، مانند نمرات بهتر، کاهش وزن یا پس انداز پول. انگیزه درونی از تمایلات، علاقه مندی های کاربر و لذتی که از انجام کار می برد ناشی می شود.
نیروی حرکت:
نیروی حرکت نیز به تعادل نیاز دارد و باید بررسی شود که از نظر کاربر اپلیکیشن چقدر درگیر کننده است. اگر از نظر کاربر کسب امتیاز یا رسیدن به مقام در بازی خیلی آسان باشد، ممکن است خیلی زود از روند کار دلزده شود. اما برعکس، اگر اپلیکیشن از نظر کاربر خیلی سخت باشد، خستگی بر تمایل به رسیدن به اهداف غلبه می کند.
معنا:
بدون معنا، بازی و در نتیجه تمایل کاربر به بازی از بین خواهد رفت. اپلیکیشن های بازیپردازی شده باید تلاش کنند تا پاداش هایی را ارائه نمایند که برای کاربران معنادار باشد.
بازاریاب های دیجیتال می توانند از تمایل کاربران به اینکه در میان همسالان خود شناخته شوند و به دستاوردهای شخصی برسند به عنوان یک نیروی محرک استفاده کنند. اما لازم نیست بازیپردازی تماما در مورد اهداف شخصی باشد. با استفاده از مشوق ها و پاداش های اجتماعی، کاربران می توانند به سرعت در بحث های مختلف و مهم فعالیت داشته و به فردی کارآزموده تبدیل شوند. پاداش دادن به کاربران در تالارهای گفتگو از طریق رتبه بندی، دادن عنوان، ستاره یا غیره سال ها برای برانگیختن افراد به منظور شرکت در مباحثات مربوط به محصولات یا دیگر موضوعات مرتبط استفاده شده است.
در راه رسیدن به موفقیت در بازاریابی دیجیتال، ساخت اپلیکیشن های بازیپردازی می تواند منجر به ارجاعات شغلی، بازدید روزانه از صفحات، تکرار بازدیدها، حفظ مشتری و ارتباطات جدید اجتماعی شود. ادغام بِرَند نیز یکی از مزیت های چشمگیر است، به خصوص زمانی که برند با دیگر پلتفرم های شبکه های اجتماعی ترکیب شود.
بازیپردازی می تواند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
منبع: https://www.slideshare.net/wandameloni/gamification-in-2012-trends-in-consumer-and-enterprise-markets-13453048
منبع: https://www.gartner.com/newsroom/id/1844115
درباره مدیریت
دکتر محمدرضا طاهری با بیش از یک دهه سابقه همکاری موفق در قالب آموزش و مشاوره با برندهای معتبر شرق کشور، تلاش میکند تا راه را برای توسعه و موفقیت کسب و کارهای ایرانی از مسیر کاربست دانش و تجربه، هموارتر سازد.
نوشته های بیشتر از مدیریت
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.